Menu

Filtr DPF – czym jest i do czego służy

Wokół filtrów cząstek stałych krąży wiele mitów. Na grupach motoryzacyjnych część zmotoryzowanych sądzi, że ten element trzeba wyciąć, jednak to nic bardziej mylnego. Filtr DPF ma swoją istotną funkcję, dlatego warto o niego dbać, żeby starczył na długo. Tylko pojawia się pytanie: jak to zrobić?

Za synonim oszczędności przez wiele lat uchodziły silniki diesla, jednak do dbałości o środowisko im daleko. Czarna smuga dymu unosząca się za autem o tym silniku to jego nieodłączny element. Do tego zazwyczaj dochodzi nieprzyjemny zapach spalonej ropy, co, nie ukrywajmy, bardzo źle wpływa na otaczający nas świat.

tankowanie auta

Pamiętaj o tankowaniu paliwa dobrej jakości

Aby walczyć z tym problemem wiele koncernów zatrudniło inżynierów, żeby wyeliminować powyższe symptomy. Szereg badań spowodował opracowanie filtru DPF – z języka angielskiego diesel particulate filter. Jest to urządzenie montowane od lat 90. XX wieku w samochodach z silnikiem diesla, a aktualnie każde auto mające ten silnik obowiązkowo musi być w nie wyposażone.

Filtr cząstek stałych DPF – czym jest?

DPF jest filtrem montowanym w układach wydechowych samochodów z silnikiem wysokoprężnym albo znacznie rzadziej w silnikach benzynowych. Filtr bazuje na strukturze przestrzennej mającej bardzo rozwiniętą powierzchnię właściwą. Właśnie dlatego filtr DPF jest jednym z najbardziej skutecznych elementów budowy współczesnego samochodu osobowego lub dostawczego. Struktura składa się z porowatych ścianek wykonanych z metalu, papieru lub ceramiki. Przy czym tych dwóch ostatnich nie da się zregenerować. Wszystkie elementy znajdują się w metalowej obudowie podłączonej do wydechu.

Cząstki stałe osiadające na porowatych ściankach odpowiedzialne są za zanieczyszczenia, a skuteczność takiego filtra wynosi od 85% do nawet 100%. Łatwo można wywnioskować, że jego działanie może zredukować zanieczyszczenia wysyłane do środowiska prawie do zera.

Filtr DPF – do czego służy?

Najłatwiej temat ujmując, filtr cząstek stałych DPF eliminuje zanieczyszczenia spowodowane jazdą samochodem. Działanie filtra powoduje oczyszczenie gazów spalinowych z cząstek stałych – aerozoli atmosferycznych, które zawierają azotany, siarczany i inne szkodliwe dla ludzi, zwierząt i całego środowiska związki chemiczne. Ponadto filtr DPF eliminuje spalony węgiel, czyli zbiór bardzo trujących tlenków metali oraz węglowodorów aromatycznych. W ten sposób silnik nie emituje nieprzyjemnego zapachu oraz czarnego dymu. W niektórych sytuacjach filtr cząsteczek stałych nie dość, że nie zwiększa spalania samochodu, to jeszcze czasami zmniejsza zapotrzebowanie silnika na paliwo.

Filtr cząstek stałych – jak o niego dbać?

Często stosowanym żartem wśród osób zainteresowanych motoryzacją jest to, że właściciele samochodów wysokoprężnych, jadą do mechanika, żeby wyciąć filtr DPF. Mimo że to żart, to jest w nim odrobina prawdy. Wynika to z mitu na temat tego, że filtr filtr skraca żywotność silnika, niszczy układ wydechowy, zwiększa spalanie oraz szybko się psuje. Natomiast wymiana może wynieść nawet do kilku tysięcy złotych, więc każdy chce takiej usługi uniknąć.

mechanik przy aucie

Dla dobrego serwisu, wymiana filtra DPF nie powinna być trudnością

Jednak prawda jest taka, że wystarczy dbać o filtr, aby posłużył na długi czas. Przede wszystkim trzeba uważać na kondycję zaworu recyrkulacji spalin – EGR. Jest on odpowiedzialny za odpowiednią cyrkulację spalin. A niepoprawne działanie EGRa sprawia, że do filtra cząsteczek stałych trafia więcej spalin, przez co szybciej się zapycha.

Kolejna ważna kwestia, to regularna wymiana filtra powietrza. Jeśli jego stan ogranicza dostarczenie powietrza, to silnik mocniej się dymi, a to już bardzo krótka i prosta droga do uszkodzenia filtra DPF.

Ostatni punkt to dbałość o ogólną kondycję Twojego auta. Wlewanie dobrej jakości paliwa, regularna wymiana oleju, umiejętna technika jazdy czy konsertwacja turbosprężarki wydłuża życie każdego elementu samochodu.

Wyżej wymienione czynności spowodują, że filtr DPF będzie służył Ci dłużej niż przez 50 tysięcy kilometrów. A jeżeli będziesz się ich trzymał w stu procentach, to samochód jest w stanie przejechać nawet 200 – 250 tysięcy kilometrów, zanim konieczna będzie wymiana filtra.

Filtr DPF – usunięcie

Każda profesjonalna firma zajmuje się usuwaniem filtra cząsteczek stałych w podobny sposób.

  1. Diagnostyka komputerowa

Na początek należy sprawdzić, co jest przyczyną powstałego problemu. Objawów zapchanego filtra może być wiele. Zdarza się, że przyczyny wskazują na coś zupełnie innego niż zapchany filtr DPF.

  1. Demontaż filtra DPF

Fachowcy zajmują się usunięciem wnętrza filtra i ponownym montażem samej obudowy filtra.

  1. Zmiana oprogramowania

Zmiana oprogramowania sterowania silnika polega na tym, aby nie próbował on korzystać z filtra DPF. Jest to bardzo istotne. Nie wystarczy tylko wyciąć filtra, a należy jeszcze odpowiednio przeprogramować sterownik. Jeśli nie zostanie to zrobione, komputer sterujący silnikiem auta nie działałby prawidłowo oraz nie zgłaszałby nieprawidłowości i istotnych problemów w funkcjonowaniu samochodu.

O samochód należy dbać niezależnie od jego wieku, silnika czy przejechanych kilometrów. Jednak w razie awarii, zapraszamy do kontaktu – z chęcią pomożemy w kłopotach na drodze.

Share