Rozrusznik w samochodzie

| kategoria: porady

Sprawny rozrusznik w samochodzie pozwala uruchomić silnik i inne podzespoły niemal natychmiast po przekręceniu kluczyka. Jego budowa nie jest skomplikowana, jednak bez tego urządzenia samochód nie jest w stanie sprawnie funkcjonować. Jak działa rozrusznik i jakie są objawy jego awarii? Jak poradzić sobie z uruchomieniem samochodu, gdy rozrusznik nie działa?

Gdzie jest rozrusznik w samochodzie?

Rozrusznik składa się z dwóch elementów – silnika elektrycznego oraz podłączonego do niego elektromagnesu. W momencie, gdy do systemu przekazywany jest prąd, elektromagnes przesuwa do przodu oś rozrusznika, na którego końcu znajduje się koło zębate. W tym czasie następuje uruchomienie silnika oraz pozostałych podzespołów.

Rozrusznik zwykle znajduje się w dolnej części silnika. Wykonany jest on z materiałów odpornych nawet na bardzo duże obciążenie – moc rozrusznika waha się w przedziale od 0,4 do nawet 10 kW. Warto mieć świadomość, że rozrusznik ściśle współpracuje z akumulatorem, który dostarcza do niego prąd. Jeśli ten nie działa w sposób prawidłowy, rozrusznik także może odmówić posłuszeństwa. Jeżeli nie mamy możliwości kontynuowania jazdy to zdecydowanie pomoc drogowa Warszawa może nam pomóc w przemieszczeniu pojazdu.

Dlaczego rozrusznik nie kręci?

Awaria rozrusznika sprawia, że samochód nie uruchamia się po przekręceniu kluczyka w stacyjce. Powodów, dla których rozrusznik się nie kręci, może być kilka, przy czym każdą usterkę należy jak najszybciej zdiagnozować oraz naprawić. Wał korbowy rozrusznika może nie obracać się, jeśli dojdzie do jego przegrzania. Zwykle świadczy o nim charakterystyczny hałas. Przegrzanie może mieć miejsce na skutek podejmowania kolejnych prób uruchomienia pojazdu, podczas gdy niepowodzeniom winien jest nie sam rozrusznik, a akumulator. Przyczyną awarii rozrusznika może być też uszkodzony elektromagnes. Odpowiedzialne są za to wada fabryczna bądź uszkodzenie mechaniczne. Właśnie dlatego sam transport pojazdów na lawecie oferowany przez specjalistyczne firmy jest tak ważny.

Wadliwy elektromagnes można rozpoznać po metalicznych odgłosach. Innym powodem awarii jest niesprawna instalacja, wynikająca na przykład z przerwania przewodu głównego. Czasami winne są również uszkodzenia wewnętrzne rozrusznika bądź uszkodzenia mechaniczne, w wyniku których niemożliwe staje się wykonywanie obrotów przez wieniec zamachowy. Samodzielne postawienie trafnej diagnozy bywa trudne, dlatego w przypadku, gdy samochód nie chce odpalić, warto udać się do warsztatu.

Jak odpalić auto z zepsutym rozrusznikiem?

Awaria rozrusznika może mieć miejsce w najmniej oczekiwanym momencie, dlatego kierowcy często zastanawiają się, czy istnieje możliwość odpalenia samochodu, pomimo iż urządzenie to nie działa tak, jak powinno? Systemy wewnętrzne potrzebują elementu zapłonowego, zatem jeśli nie działa on w wersji elektrycznej, nie pozostaje nic innego, jak uruchomić pojazd mechanicznie. W takim przypadku można próbować pchać samochód z pomocą innego kierowcy bądź odpalić samochód w czasie jego holowania.

Chodzi przede wszystkim o to, aby wywołać zapłon paliwa. Metody mechaniczne sprawdzają się wyłącznie w pojazdach z manualną skrzynią biegów. Są one ostatecznością, gdyż mogą doprowadzić do uszkodzenia silnika bądź skrzyni biegów, co spowoduje konieczność ich naprawy bądź wymiany. Jeśli samochód po przekręceniu kluczyka nie odpala, pierwszym krokiem powinno być sprawdzenie, czy akumulator działa prawidłowo. Być może jest on rozładowany i nie dostarcza rozrusznikowi niezbędnych ilości prądu.

Warto pamiętać, że nawet w przypadku, gdy próba uruchomienia silnika zakończy się powodzeniem, podróżowanie niesprawnym samochodem wiąże się z znacznym ryzykiem. Można udać się nim do warsztatu, jednak odradza się dalsze podróże przy jednoczesnym odkładaniu diagnostyki na później. Na pewno również ważną kwestią jest to aby wiedzieć jak dbać o filtr DPF gdyż w wielu autach jest on bardzo istotnym urządzeniem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *