Pasek rozrządu – co należy o nim wiedzieć?

| kategoria: porady

Główną funkcją paska rozrządu jest synchronizacja pracy wału korbowego i wałka rozrządu lub wałków rozrządu. Pasek rozrządu sprawia, że zawory i tłoki nie kolidują ze sobą. Pasek rozrządu znajduje się na zewnątrz silnika, jest osłonięty osłoną ochronną i obiega różną liczbę kół pasowych, w zależności od konstrukcji silnika.

W nowoczesnych silnikach, w których więcej jednostek musi być upchniętych na ograniczonej przestrzeni, pasek rozrządu obejmuje również koła pasowe dodatkowego wyposażenia. Najczęściej jest to pompa wodna, która odpowiada za chłodzenie silnika.

Pasek rozrządu – co ile wymiana?

Zazwyczaj producent samochodu w instrukcji obsługi samochodu wskazuje częstotliwość wymiany paska rozrządu. Bardzo trudno jest dokładne określić żywotności paska. Zależy to od wielu czynników, w tym od marki samochodu. Średnio jest to 90-150 tysięcy kilometrów. Ale są modele, które według producenta mogą przejechać 200 tys. km z jednym pasem. W momencie jakiejkolwiek awarii zawsze skuteczna pomoc drogowa z Warszawy na pewno bardzo sprawnie nam pomoże zabrać auto do warsztatu.

Aby wiedzieć, kiedy wymienić pasek rozrządu, należy posłuchać samochodu. Ogólnie oznaki zużycia na tym elemencie są trudne do rozpoznania. Zwłaszcza jeśli jesteś zwykłym użytkownikiem samochodu i nie zagłębiasz się w to, co dzieje się pod maską. A część jest umieszczona w taki sposób, że nie jest łatwo się do niej dostać.

Najczęstsze objawy świadczące o uszkodzeniu paska rozrządu:

  • hałas spod osłony paska rozrządu
  • uszkodzenia paska, zadrapania, pęknięcia
  • Wyciek oleju spod obudowy rozrządu
  • wydobywanie się dymu spod rury wydechowej
  • silnik przestaje się uruchamiać, rozrusznik pracuje na biegu jałowym.

Jak ustawić napinacz paska rozrządu?

Przy wymianie paska rozrządu należy pamiętać, ze zbyt duże naprężenie paska prowadzi do zwiększonego zużycia łożysk pompy wodnej i koła pasowego luźnego. Przy słabym napięciu paska możliwe jest naruszenie rozrządu zaworowego z powodu przeskakiwania paska przez zęby koła pasowego wałka rozrządu. Ponadto nieprawidłowa regulacja prowadzi do zwiększonego zużycia paska. Samo odpalanie pojazdów w sytuacji awaryjnej na pewno powinno odbywać się pod nadzorem osób znających się na rzeczy. Aby prawidłowo ustawić napinacz paska rozrządu należy:

  1. Zdemontować prawy boczny błotnik i przednią osłonę paska napędowego wałka rozrządu.
  2. Płynnie, bez szarpnięć obrócić wał korbowy za śrubę mocującą koło pasowe o około jeden obrót zgodnie z ruchem wskazówek zegara Ułatwi to obracanie wałem.
  3. Obrócić lekko wał korbowy, około dwóch zębów koła pasowego wałka rozrządu, w przeciwnym kierunku (przeciwnie do ruchu wskazówek zegara), aby naprężyć pasek napędowy.
  4. Sprawdź napięcie paska. Prawidłowo napięty pasek powinien obracać się o 90 ° między kołem pasowym wału korbowego i wałka rozrządu.
  5. Jeżeli napięcie nie jest zgodne ze specyfikacją, poluzuj nakrętkę mocującą rolkę napinającą, tak aby napiąć pasek, obróć rolkę napinającą przeciwnie do ruchu wskazówek zegara (około 10–15 °), aby ją poluzować, obróć ją zgodnie z ruchem wskazówek zegara. W przypadku braku specjalnego klucza włóż dwa wiertła w otwory rolki.
  6. Na koniec śrubokrętem obrócić rolkę w odpowiednim kierunku i trzymając rolkę w tej pozycji dokręcić nakrętkę jej mocowania i obróć wałem korbowym o dwa obroty. W razie potrzeby powtórz regulację. Po regulacji załóż przednią osłonę.

Rolkę napinającą obraca się specjalnym kluczem. Jeśli nie jest dostępny, można użyć śrubokręta i dwóch odpowiednich kołków ∅ 4 mm (np. wiertła), które ciasno wpasowują się w otwory rolki.

Zerwanie paska rozrządu – co robić?

Konsekwencje zerwania paska rozrządu są bardzo poważne. Musimy wiedzieć, że są opcje drobnej naprawy auta w Warszawie i na pewno dobrze o tym wiedzieć. Natychmiast po tym, jak pasek przestanie synchronizować działanie wałka rozrządu i wału korbowego, zaczynają się one same obracać. Biorąc pod uwagę liczbę obrotów silnika, w ciągu kilku sekund powoduje to, że tłoki i zawory, które normalnie poruszają się tak, aby się nie krzyżować, spotykają się w komorze spalania. Rezultatem jest deformacja zaworów.

Jeśli pasek rozrządu pęknie trudno będzie uniknąć remontu silnika. Koszt regularnej wymiany paska rozrządu jest to dziesięciokrotnie tańsze niż generalny remont. Aby uniknąć ekstremalnych sytuacji nie ignoruj okresów wymiany podawanej przez producentów samochodów

  • Sprawdzaj pasek rozrządu przy każdym serwisie tak, aby mechanik był w stanie z wyprzedzeniem wykryć problem.
  • Zwróć uwagę na działanie silnika i paska. Obce dźwięki lub zauważalne bicie paska mogą wskazywać na problemy z rozrządem.
  • Wymień pasek rozrządu wraz z rolkami i napinaczami. Większość producentów części sprzedaje wszystkie potrzebne części w jednym wygodnym pakiecie.

Musimy pamiętać, że zawsze również pozostaje nam opcja holowania pojazdu bez kierowcy i na pewno warto jest w niektórych sytuacjach z takiej możliwości skorzystać.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *