Co warto wiedzieć o wyważeniu kół?

| kategoria: porady

Czym skutkuje złe wyważenie opon? Zużyciem opon, łożysk, a także elementów zawieszenia oraz układu kierowniczego. Ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Występują dwa rodzaje niewyważenia, statyczne oraz dynamiczne. Statyczne polega na takim rozłożeniu masy względem osi koła, które powoduje, że środek ciężkości znajduje się poza osią obrotu. Podczas jazdy koło zaczyna podskakiwać, a cierpią na tym łożyska kół, opony oraz zawieszenie, na kierownicy zaś pojawia się charakterystyczne bicie. Niewyważenie dynamiczne, czyli boczne, to nierównomiernie rozłożenie mas względem płaszczyzny prostopadłej do osi obrotu. Koło ulega odchyleniu od płaszczyzny jego symetrii. Tutaj również występują drgania na kierownicy, pogarszają się właściwości jezdne pojazdu.
Niewyważenie statyczne oraz dynamiczne niweluje się za pomocą ciężarków zakładanych na obręcz koła. Najczęściej spotyka się wyważanie stacjonarne, które polega na zdemontowaniu kół, mechanicznym wyważeniu za pomocą wyważarki, która automatycznie wskazuje miejsce założenia ciężarków i ponownym założeniu koła.
Drugim sposobem na wyważenie kół jest wyważenie bez demontażu, przeprowadzane za pomocą lampy stroboskopowej lub promieniowania podczerwonego. Nie jest to rzecz prosta, a wręcz przeciwnie, wymaga ogromnego doświadczenia oraz umiejętności praktycznych. Jest to badanie bardzo dokładne, jednakże, wyważanie mechanicznie jest zdecydowanie bardziej opłacalne. Nie wymaga ponadprzeciętnych umiejętności, poza obsługą maszyny, zapewnia odpowiednią dokładność pomiaru.
Wyważać koła należy co 10 tysięcy kilometrów, jednak, ze względu na kiepski stan naszych dróg, należy je przeprowadzać co 5 tysięcy. Wyważenie należy też kontrolować po każdej sezonowej zmianie opon oraz po każdym uderzeniu kołami o krawężnik.
Dla bezpieczeństwa jazdy, oraz kosztów eksploatacji pojazdu wyważenie jest równie ważne, jak kontrola zbieżności czy amortyzatorów lub wahaczy w samochodzie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.