Rozwiązanie stosowane przez projektantów silników samochodowych od lat, w ostatnich latach zastępowane łańcuchem rozrządu, który może przenieść większy moment obrotowy. Łańcuch nie jest jednak elementem bezobsługowym, o ten element również trzeba odpowiednio dbać. Wracając do paska rozrządu. Obecnie paski produkowane są z materiałów o podniesionej odporności, na przykład z mieszanek kevlaru, co faktycznie podnosi ich trwałość. Mimo wszystko jednak są one podatne na uszkodzenia mechaniczne, chemiczne oraz zabrudzenia, co przekłada się na ich żywotność, określaną na 90 do 150 tysięcy przejechanych kilometrów lub na pięć lat używania.
Mimo sugestii producentów, w praktyce, zwłaszcza w przypadku starszych aut, wymiana powinna następować częściej, ze względu na ogólne zużycie elementów. Stąd mechanicy zalecają częstsze wymiany paska rozrządu oraz elementów, które on napędza, czyli pompę wodną, rolki napinacza i rolki prowadzące. Pamiętaj też, że jeśli jeździsz agresywnie albo tylko w mieście, kontrole rozrządu powinny być częstsze, tak samo, jak w przypadku jazdy na nieduże odległości. Interwały między wymianami dla starszych aut powinny wynosić około 25 do 30 % mniej, niż zalecają producenci. Tutaj trzeba pamiętać, że normy producenta określane są dla aut nowych i często użytkowanych w warunkach laboratoryjnych, nijak mających się do rzeczywistości.
Pasek rozrządu powinno wymieniać się zawsze, gdy kupisz auto używane bez potwierdzonej historii serwisowej. Widniejący na liczniku przebieg może być prawdziwy, ale nie musi, wszyscy wiemy, jakie bajki potrafi a wymyślać handlarze. Nie należy się więc sugerować absolutnie tym, co podaje licznik. Jeśli zauważysz na pasku ślady zużycia, zabrudzenia, czy uszkodzenia mechaniczne, zawsze wymieniaj.
Uszkodzony rozrząd to zniszczony silnik, który dziś jest tak skonstruowany, że na skutek zerwania paska dochodzi do zderzenia tłoków z zaworami, co powoduje uszkodzenia silnika, które mogą okazać się nienaprawialne. Z rozrządem może nie trzeba obchodzić się jak z jajkiem, ale ostrożność na pewno nie zawadzi, skoro jest to element o znaczeniu decydującym dla twojego samochodu.
Dodaj komentarz