Opony na zimę – zmieniać czy nie zmieniać?

| kategoria: porady

W Polsce nie ma obowiązku wymiany opon na zimowe, ale większość właścicieli aut dba o to, by jak najlepiej przygotować się do zmiany warunków jazdy. Niestety, nawet najbardziej przezorny kierowca może kiedyś potrzebować np. holowania lub zmiany uszkodzonego koła. Dobrze jest wtedy trafić na profesjonalistów.

Żeby zminimalizować ryzyko wypadku zimą, można stosować różne strategie: jeździć z mniejszą prędkością, gdy warunki atmosferyczne są niesprzyjające, sprawdzać na bieżąco prognozę pogody, wybierać bezpieczniejsze trasy, zrezygnować z wyjazdu, gdy sytuacja na drodze jest bardzo niebezpieczna i przede wszystkim zmienić opony na przystosowane do jeżdżenia po zaśnieżonej i śliskiej nawierzchni.

Kiedy zmienić opony?

Zmiany opon z letnich na zimowe powinno się dokonać, gdy temperatura powietrza spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza. Nie można też jeździć z bieżnikiem poniżej 1,6 mm, choć eksperci doradzają zdjęcie opony już przy zużyciu bieżnika do 4 mm.

Wymiana konieczna jest wtedy, gdy wybierasz się do kraju, gdzie jazda na zimowym ogumieniu jest w określonych okresach obowiązkowa. Przyjrzyjmy się, jak to wygląda w wybranych państwach Europy:

  • Austria – jeśli występuje śnieg, mróz itp. Od 1 listopada do 15 kwietnia;
  • Belgia – nie ma obowiązku używania opon zimowych;
  • Czechy – jeśli występują lub są prognozowane warunki zimowe, a także przy specjalnym oznakowaniu dróg – w okresie od 1 listopada do 30 kwietnia;
  • Chorwacja – tu także stosowanie opon zależy od panujących warunków, trzeba dostosować do nich ogumienie w między końcem listopada a kwietniem;
  • Dania – nie ma przepisów nakazujących zmianę ogumienia na zimowe;
  • Estonia – zasadniczo w okresie od 1 grudnia do 1 kwietnia, ale może się to zmieniać w zależności od pogody;
  • Finlandia – początek grudnia – koniec lutego;
  • Francja – w Alpach Francuskich opony zimowe są obowiązkowe;
  • Hiszpania – nie ma obowiązku stosowania opon zimowych, łańcuchy obowiązkowe na wyznaczonych odcinkach;
  • Holandia – przepisy nie wymuszają zmiany opon na zimowe;
  • Litwa – w okresie od listopada do kwietnia;
  • Luksemburg – kiedy na drogach panują warunki zimowe;
  • Łotwa – od 1 grudnia do 1 marca;
  • Niemcy – obowiązek dostosowania opon do warunków jazdy;
  • Norwegia – w okresie od 1 listopada do 15 kwietnia; na północy kraju: od 15 października do 1 maja. W zależności od pogody okresy te mogą się wydłużać. Dopuszczalne jest też używanie zimą opon z kolcami, ale może się to wiązać z dodatkowymi opłatami;
  • Portugalia – brak obowiązku używania opon zimowych;
  • Rosja – od grudnia do lutego;
  • Rumunia – od 1 listopada do 31 marca;
  • Słowacja – podczas występowania zimowych warunków;
  • Słowenia – obowiązek zakładania opon zimowych w okresie: 15 października – 15 marca;
  • Szwecja – od 1 grudnia do 31 marca);
  • Szwajcaria – brak wyznaczonego przepisami okresu używania opon zimowych, zaleca się dostosowanie ogumienia do warunków na drodze, obowiązek stosowania łańcuchów sygnalizują znaki drogowe;
  • Ukraina – obowiązek stosowania opon zimowych w okresie od listopada do końca marca;
  • Włochy – od 15 listopada do 15 kwietnia, ale przepisy mogą się różnić w poszczególnych regionach.

Przepisy mogą się zmieniać, pamiętaj, aby przed wyjazdem sprawdzić dokładnie zasady, jakie obowiązują w danym kraju, kary za niestosowanie się do nich mogą być bardzo wysokie. Warto też zorientować się, które kraje dopuszczają używanie łańcuchów i opon z kolcami, w jakich okresach i na jakich warunkach.

Czym różnią się opony zimowe od letnich?

Przede wszystkim tworzywem, z którego są wykonane. Gumowa mieszanka opony zimowej odznacza się większą miękkością, jest dostosowana do niskich temperatur, które powodują, że opony letnie tracą swoją elastyczność i nie spełniają dobrze swojego zadania, pogarsza się ich przyczepność.

Bieżnik opony przeznaczonej do jazdy w warunkach zimowych jest bogatszy w nacięcia (lamele), środkowe kanały odprowadzające są węższe i głębsze niż boczne, ułatwiają odprowadzanie błota i śniegu. Lamele pomagają w stabilnej jeździe po śliskiej nawierzchni.

Latem, przy wysokich temperaturach, opony zimowe będą spisywać się o wiele gorzej niż twardsze i wyposażone w płytszy bieżnik ogumienie letnie, szybciej będą się też zużywać.

Opony całoroczne

Jest to próba połączenia właściwości opon letnich i zimowych, mająca zniwelować konieczność sezonowej wymiany ogumienia i związane z nią koszty. Na to rozwiązanie decyduje się coraz więcej kierowców, mimo że opony całoroczne szybciej się ścierają i powodują większe zużycie paliwa, a także nie są w stanie zapewnić takiego komfortu jazdy, jak opony sezonowe.

Opony nowe czy używane?

Wielu właścicieli aut decyduje się na zakup opon używanych, które są tańsze niż nowe. Dobrze jest zaopatrzyć się w komplet marki znanej z dobrej jakości, który nie nosi na sobie widocznych gołym okiem uszkodzeń. Stara mocno zużyta opona nie nadaje się do dalszego użytkowania. Pamiętajmy, że w Polsce minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika to 1,6 mm, ale nierozsądnie byłoby kupować opony z bieżnikiem poniżej 4 mm.

Inną opcją jest tzw. bieżnikowanie opony, stosuje się ją głównie w przypadku samochodów ciężarowych, gdyż koszt zakupu używanego ogumienia dla samochodu osobowego i odnowienia bieżnika na startej oponie jest porównywalny. Jest to jednak najbardziej ekologiczne rozwiązanie, zużyte opony (nieuszkodzone) zyskują nowe życie.

Sposoby przechowywania opon

Żeby dobrze przygotować opony do długiego okresu, podczas którego nie będą użytkowane, trzeba zacząć od dokładnego ich umycia. Następnie należy zbadać ich stan – czy nie są uszkodzone w sposób uniemożliwiający bezpieczną jazdę. Wszelkiego rodzaju pęknięcia i niedopuszczalnie starty bieżnik wykluczają kolejne użycie opony. Dobrze jest zabezpieczyć nieuszkodzone ogumienie odpowiednim środkiem do konserwacji. Kolejnym krokiem jest suszenie.

Całkowicie suche opony dobrze jest umieścić w specjalnych workach czy pokrowcach, które chronią przed brudem i promieniowaniem UV.

Gdy przechowujesz całe koła, nie zapomnij o felgach aluminiowych. Je też należy dokładnie wyczyścić, zakonserwować i wypolerować.

Miejsce przechowywania powinno znajdować się w suchym pomieszczeniu, gdzie temperatura nie przekracza 25 stopni Celsjusza i nie spada poniżej -5. Przy czym długie przechowywanie opon letnich w niskich temperaturach, a zimowych w wysokich może być dla nich niekorzystne. Opony nie powinny znajdować się w pobliżu urządzeń grzewczych.

Sposoby przechowywania różnią się w zależności od tego, czy mamy opony czy całe koła. Koła np. można ułożyć w stos na kawałku płyty lub kartonu albo wykorzystać haki, stojaki lub regały do opon. Opony bez felg powinny być ustawione pionowo i co jakiś czas obracane. Można je umieścić na stojaku lub regale.

Należy też zadbać o odpowiednie ciśnienie w oponach.

Zbliża się zima…

Jeśli jeszcze nie wymieniłeś ogumienia, nie zwlekaj. Najlepiej powierzyć to zadanie fachowcom z zakładu wulkanizacyjnego. A w razie wszelkich problemów na drodze – kontaktuj się z naszą firmą – zmienimy oponę jeśli złapiesz gumę lub zawieziemy auto do warsztatu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *