- Klocki oraz tarcze hamulcowe. Zużywają się w trakcie eksploatacji. Często używane, narażone są na zużycie, a im bardziej agresywny sposób jazdy i im trudniejsze warunki, w jakich korzysta się z samochodu, tym szybciej się zużywają. Trzeba pamiętać o właściwej technice jazdy, nie jeździć z nogą na hamulcu, pamiętać o tym, że łatwo wówczas spalić tarcze, które są wówczas bardziej podatne na korozję i wykruszanie okładzin ciernych. Niebezpieczne dla hamulców jest zwłaszcza gwałtowne ochłodzenie rozżarzonych tarcz, na przykład przez wjazd do zimnej wody, kiedy to może dojść do spękania tarcz lub powstania nierówności na nich. Do przegrzewania tarcz dochodzi również wówczas, gdy blokują się tłoczki, prowadnice klocków są skorodowane, lub nieprawidłowo działają zaciski. Do objawów należą hałasy, wibracje, bicie na kierownicy podczas hamowania, smród spalenizny, odgłosy tarcia metalu o metal.
- Płyn hamulcowy. Kontrolować trzeba jego parametry i poziom. Płyn ma to do siebie, że wchłania wilgoć, dostającą się do układu. Woda obniża jego temperaturę wrzenia, co grozi zagotowaniem się płynu w układzie podczas gwałtownego hamowania, co z kolei grozi zupełnym brakiem możliwości zahamowania.
- Nieszczelność przewodów hamulcowych, na skutek zużycia lub korozji metalowych przewodów oraz parcenia gumowych. O pęknięciu przewodu świadczy zapadanie się pedału hamulca w podłogę, oraz niedziałające przy tym hamulce. Objawem są wycieki i spadek skuteczności hamowania. Podobne objawy mają awarie pompy paliwowej.
- Długo nie używany ręczny może ulec awarii. Objawy to zablokowane koła, grzejące się obręcze kół, metaliczne odgłosy tarcia podczas jazdy. Przyczynami mogą być rzadkie używanie, zablokowanie mechanizmów sterujących, korozja elementów, urwana linka, niewłaściwa regulacja.
- Awarie systemu ABS należą do rzadkości. Sygnalizowane jest kontrolką na desce rozdzielczej. Objawami mogą być zablokowane koła, miękki pedał hamulca. System samodiagnozy układu ABS wyłącza działanie całego układu w chwili, gdy zarejestruje parametry odbiegające od zaprojektowanych norm. System przestaje działać, a auto hamuje tak, jakby nie było w niego wyposażone. Najczęściej awarii ulegają czujniki prędkości obrotowej, ze względu na fakt położenia blisko piast i hamulców, przez co narażone są na działanie soli drogowej, błota, wysokie temperatury i wilgoć. Psują się te sterowniki, pompa hydrauliczna lub układ zaworów, odpowiedzialnych za rozmieszczenie sił na poszczególne koła.
Nie wolno lekceważyć usterek układu hamulcowego. To ważne, dla twojego własnego bezpieczeństwa. Pamiętaj, że usterki układu hamulcowego są sygnalizowane przez działanie całego układu, do rzadkich należą te, które trafiają się nagle.
Dodaj komentarz