Jak dbać o DPF?

| kategoria: porady

Wymiana filtra cząsteczek stałych jest dosyć kosztowna, natomiast jego regeneracja także wiąże się z pewnym wydatkiem. Warto więc wiedzieć, w jaki sposób przedłużyć życie tego elementu.

Czym jest filtr DPF?

Jest to filtr cząstek stałych, którego najważniejszym celem jest zmniejszenie ilości wydobywających się z rury wydechowej cząstek stałych w pojazdach z silnikiem diesla. Cząstki stałe są to sadze tworzące się jako efekt uboczny w procesie spalania oleju napędowego. Tego rodzaju filtr zamontowany w samochodzie pozwala na skuteczne wyłapywanie wszystkich drobinek, dzięki czemu nie trafią one do wydechu. Element ten zatrzymuje i neutralizuje cząstki sadzy.

Jest to dosyć prosty układ. Filtr składa się z ceramicznego wkładu zamkniętego w szczelnej, metalowej obudowie. Swoją konstrukcją przypomina on plaster miodu, a dokładnie katalizator. Różni się od niego tylko średnicą kanalików oraz porowatością ścianek. Ponadto kanały te są położone równolegle względem siebie. Niektóre są zaślepione na wlocie, a inne na wylocie filtra. Tego rodzaju naprzemienne położenie pozwala na stworzenie swego rodzaju siatki.

Jak dbać o filtr DPF?

Ważne jest zwłaszcza to, aby uważać na EGR. Usterki zaworu recyrkulacji spalin są częstym źródłem awarii silników. Sprzęt ten, w danych warunkach kieruje spaliny z powrotem do układu dolotowego, co doprowadza do niższej emisji tlenków azotu. Niestety, takie rozwiązanie ma swoje wady. Przeważnie blokuje się w jednej pozycji i doprowadza do silniejszego dymienia silnika i przyspieszonego zapchania filtra DPF. Warto więc regularnie sprawdzać stan zaworu EGR.

Istotne jest też to, aby systematycznie wymieniać filtr powietrza. Zapchany filtr powietrza gorzej przepuszcza powietrze, co doprowadza do intensywnego dymienia, a przy tym pogarszają się też warunki pracy DPF-u. Kolejną kwestią, na którą trzeba uważać jest tuning elektroniczny. Jeśli warsztat nieprawidłowo dobierze stopień dawkowania wtryskiwanego paliwa, wówczas odbije się to negatywnie na procesie spalania. Przy niewłaściwie dobranej mapie jednostki napędowej, dochodzi do zwiększonego dymienia, co skutkuje zapchaniem filtra cząsteczek stałych.

Aby przedłużyć żywotność filtru, należy też dbać o kondycję samego silnika. Zachowanie osprzętu silnika w nienagannej kondycji zapewni właścicielowi auta spokój na wiele tysięcy przejechanych kilometrów. Wszelkie zaniedbania prowadzą do bardzo kosztownych awarii. Do zwiększenia dymienia i zatkania filtra cząstek stałych prowadzi podwyższone zużycie oleju, niewłaściwa kompresja czy nawet małe nieszczelności. Naprawy powinny być podejmowane błyskawicznie, gdyż w późniejszym czasie remont może okazać się nieopłacalny. Na stan filtra DPF wpływają zwłaszcza wtryskiwacze. Ich nieprawidłowa praca w dawkowaniu paliwa oraz rozpylaniu go w cylindrach, skutkuje prędzej czy później awarią DPF-u.

Do uszkodzenia filtra dochodzi też podczas codziennej jazdy po zapchanych ulicach miasta. Warto więc raz na jakiś czas przejechać się autem po drodze szybkiego ruchu czy autostradzie, aby mechanizm działania tego elementu znowu przebiegał prawidłowo. Chcąc zachować DPF w dobrym stanie, nie należy też nigdy tankować paliwa niskiej jakości, z niesprawdzonego źródła. Słabej jakości olej napędowy zwiększa emisję sadzy, a tym samym szybciej zapycha DPF. W każdy razie czasami jedynym słusznym rozwiązaniem może być wezwanie lawety np. z Warszawy jeśli jesteśmy w tym mieście.

Ostatnią ważną czynnością dla żywotności tego elementu jest dbałość o sprawność samej turbosprężarki. Jej uszkodzenie skutkuje przedostawaniem się oleju silnikowego do układu wydechowego oraz dolotowego. Po pewnym czasie dojdzie przez to do zapchania filtru DPF, a nawet jego zniszczenia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *