Menu

Kiedy w twoim aucie zabraknie prądu…

Jesień i zima to czas, gdy układ ładowania w aucie może dać się ostro we znaki właścicielowi pojazdu. Awarie przydarzają się jednak o każdej porze roku, a my mówimy, co psuje się najczęściej.

Czym jest układ ładowania w aucie? To system urządzeń odpowiadających za dostarczenie prądu do wszystkich odbiorników. Zapas prądu musi być na bieżąco odnawiany. Mimo, że system jest coraz bardziej nowoczesny, to typowe usterki były, są i być może… będą.

Układ zasilania w samochodzie

Podstawowym urządzeniem w układzie zasilania jest alternator, który odpowiada bezpośrednio za ładowanie prądu i uzupełnienie jego zapasu w akumulatorze. Za wytwarzanie prądu odpowiada wirnik umieszczony we wnętrzu stojana. I wirnik, i stojan są częściami alternatora i mogą się zużywać, niekiedy zaś stojan ulega spaleniu i dochodzi do awarii alternatora. Do awarii alternatora dochodzi wówczas, gdy dochodzi do jego przegrzania podczas zbyt dużego obciążenia pracą. Najczęściej ma to miejsce w chwili, gdy akumulator jest w złym stanie i nie magazynuje prądu, a to skutkuje koniecznością jego ciągłego ładowania. Inną przyczyną może być zainstalowanie w aucie urządzeń elektrycznych przewidzianych przez producenta, zwiększających w znaczny sposób pobór prądu. Z kolei do zniszczenia wirnika dochodzi wówczas, gdy się zużyje.

Napęd wirnika – pasek klinowy

Wirnik w alternatorze musi się kręcić, bo prąd jest wytwarzany jest w efekcie jego obrotów. Napędem wirnika jest pasek klinowy, któremu zdarza się pęknąć. Pasek pęka najczęściej dlatego, że z czasem się zużywa, a właściciel auta zaniedbał jego wymiany. Dlatego istotne jest, aby pasek klinowy wymieniać przy każdej wymianie rozrządu lub zgodnie z zaleceniami producenta. Niekiedy pasek pęka na skutek zablokowania innego, współpracującego elementu układu napędu alternatora. Może się też tak stać po niewłaściwym zamontowaniu paska. Kiedy pasek ulegnie zerwaniu, należy nie tylko go wymienić, ale też sprawdzić, dlaczego się zerwał. Zerwanie paska może stać się przyczyną innych problemów i kosztownych napraw, ponieważ w niektórych modelach aut może na przykład wkręcić się w napęd rozrządu, skutecznie go blokując.

Awaria alternatora

Awarię alternatora poznasz po głośnych dźwiękach dochodzących z alternatora, a szczególnym dźwiękiem, nie do pomylenia z innym jest pisk paska. Zużyciu najczęściej ulegają łożyska oraz koła pasowe. Niekiedy pomaga napięcie paska, jednak jeśli to nie pomaga, to przyczyna najprawdopodobniej tkwi w kole pasowym. Z czasem koło pasowe wyciera się i powoduje ślizganie. Czasem też  koło pasowe jest źle zamontowane lub ma zniszczony tłumik drgań skrętnych.

Regulator napięcia może zawieść

Innym elementem, który może zawieść w układzie ładowania, jest regulator napięcia, który musi dbać o to, aby napięcie było na stałym poziomie, niezależnie od obrotów silnika. Regulator napięcia może ulec awarii, na przykład wówczas, gdy zostanie zalany wodą lub płynem eksploatacyjnym. Inną przyczyną jego awarii może być zwarcie w układzie, gdy po na przykład podłącza się akumulator. Przy podłączaniu akumulatora może również dojść również do uszkodzenia diod prostownika. Jeśli uszkodzony jest sam regulator, a płyta diodowa nie została uszkodzona, to najprawdopodobniej przyczyna awarii jest zalanie. Alternatora raczej się nie naprawia, najczęściej regeneruje się cały podzespół lub napęd alternatora. Wymieniając pasek i napinacz, warto sprawdzić stan kół pasowych, a także wymienić tłumik drgań skrętnych.

Przyczyną braku ładowania prądu w aucie niekoniecznie musi być akumulator, ale równie często może paść alternator, bez względu na jego konstrukcję. Nawet te zupełnie nowoczesne mogą spłatać niespodziewanego psikusa.

Share