Menu

Sprawdź, jaki akumulator będzie idealny do Twojego auta

Eksploatujesz akumulator samochodowy dłużej, niż 5 lat? Czujesz, jak powoli spada jego wydajność? Może dobrym pomysłem będzie zadbanie o zupełnie nowy akumulator?

Zbyt długa eksploatacja baterii w okresie letnim, przynajmniej na początku nie powinna spowodować żadnych poważnych konsekwencji. Problem najprawdopodobniej pojawi się w momencie, gdy temperatury za oknem spadną poniżej zera. Wtedy uruchomienie silnika może się okazać niemożliwe.

Rodzaje akumulatorów

Nie ma jedynego, dostępnego na rynku rodzaju akumulatorów. Wyróżniamy trzy ich podstawowe typy, różniące się przede wszystkim składem chemicznym zastosowanych substancji i – w mniejszym stopniu – pojemnością i innymi parametrami.

Kwasowo-ołowiowe

Jest to najpopularniejsza forma ogniwa. Składa się ono z ołowianych elektrod, zanurzonych w elektrolicie z kwasu siarkowego. Stosuje się je zarówno w małych, jednośladowych pojazdach (skutery i motory), jak również w samochodach osobowych i ciężarówkach. Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje tych ogniw.

  • Akumulatory bezobsługowe – jak sama nazwa wskazuje, nie wymagają one żadnych dodatkowych czynności eksploatacyjnych. Posiadają szczelną obudowę, która uniemożliwia odparowanie elektrolitu. W przypadku bardzo intensywnego ładowania, nadmiar gazów może być usunięty poprzez zamontowany zaworek bezpieczeństwa.
  • Akumulatory obsługowe – wymagają dodatkowej kontroli i eksploatacji. Kwas siarkowy, będący elektrolitem, z biegiem czasu odparowuje, co wymaga okresowego dolewania elektrolitu w postaci wody destylowanej.

Wadą akumulatorów kwasowych (zarówno bezobsługowych jak i obsługowych) jest konstrukcja, która znacznie utrudnia korzystanie z niego przy dużych przechyłach. Ponadto „kwasówki” nie mogą być zbyt gwałtownie rozładowywane.

Akumulatory żelowe

W przypadku akumulatorów żelowych, czynnikiem wiążącym energię elektryczną, jest specjalny żel, będący elektrolitem. Zaletą tego akumulatora, jest jego duża odporność na rozładowywanie (znacznie większa, niż w przypadku akumulatorów kwasowych). Ponadto może on pracować nawet pod dużymi przechyłami, dzięki czemu z powodzeniem można go stosować również w małych pojazdach, takich jak skuter, czy motor. Charakteryzują się nieco większą pojemnością.

Akumulatory AGM

Konstrukcyjnie przypominają one ogniwa żelowe. Są wykonane z włókien szklanych, nasączonych specjalnym elektrolitem. Zaletą tych rozwiązań, jest znacznie większa odporność na oddziaływania mechaniczne i ta sama pojemność, przy znacznie mniejszych rozmiarach.

Akumulatory a zima

Zimą, wydajność akumulatora znacznie spada. Rosną ponadto potrzeby silnika. Zależności pomiędzy tymi trzema czynnikami, doskonale ilustruje poniższa tabelka.

Temperatura otoczenia Sprawność akumulatora Potrzeby silnika
25 °C 100% 100%
0 °C 65% 155%
-18 °C 40% 210%
-30 °C 18% 268%

Jaki akumulator do auta wybrać, jeśli chcemy uniknąć ryzyka unieruchomienia pojazdu? Najlepszym rozwiązaniem będą ogniwa żelowe i AGM. Standardowe rozwiązania nie tolerują niskich temperatur, znacznie redukujących właściwości chemiczne elektrolitu.

Co zatem zrobić, jeśli nasz samochód nie chce (z powodu akumulatora) odpalić? Możemy wypróbować jedną z trzech poniższych metod.

  1. Prosimy o pomoc innego kierowcę, posiadającego sprawny i naładowany akumulator. Podpinamy się do niego (tymi samymi biegunami) za pomocą przewodów ładujących (najlepsze o wytrzymałości powyżej 200 A) i odpalamy auto za pomocą zewnętrznego ogniwa. Pamiętajmy, że również i ono musi być w tym momencie ładowane.
  2. Możemy skorzystać z możliwości, jakie daje nam zewnętrzna, dodatkowa bateria. Najczęściej są to akumulatory żelowe, dedykowane dla konkretnych rodzajów pojazdów. Takie rozwiązanie, choć komfortowe, jest jednak zbyt kosztowne. Ceny zewnętrznych ogniw rozpoczynają się już od 200 złotych w górę!
  3. Możemy spróbować odpalić samochód na popych. Niestety, jest to dość ryzykowne rozwiązanie. Kierujący pozostaje w wozie, wrzuca drugi biegi i stara się (po rozpędzeniu samochodu przez pasażera) odpalić silnik za pomocą stacyjki. Metoda ta nie jest zalecana w przypadku większości nowych aut. Starsze pojazdy radzą sobie z nią znacznie lepiej.

Jaki akumulator do auta osobowego?

Przed zakupem akumulatora, warto zwrócić uwagę na kilka jego podstawowych parametrów. To od nich zależy, czy będzie on prawidłowo funkcjonował w naszym pojeździe.

  1. Pojemność – najważniejszy parametr, ale nie jedyny. Definiuje się ją w Ah. Jedna amperogodzina, odpowiada naładowaniu akumulatora prądem o wartości 1 ampera, przez całą godzinę. Dla małych samochodów benzynowych, optymalna pojemność to maksimum 50 Ah. Im większy pojazd, tym większą pojemność akumulatora musimy dobrać.
  2. Ustawienie biegunów – akumulator samochodowy posiada dwa bieguny (dodatni i ujemny), które muszą być odpowiednio usytuowane względem reszty instalacji elektrycznej. Zazwyczaj ustawienie to podaje się na zasadzie P+ (prawy biegun dodatni, patrząc się od czoła akumulatora).
  3. Prąd rozruchu – jest to maksymalna wartość obciążenia akumulatora. Najlepsze z nich posiadają prąd rozruchu o wartości przekraczającej 600 A. Im wyższy parametr, tym łatwiejsze odpalanie auta. Zbyt wysoki prąd rozruchu, może jednak doprowadzić do uszkodzenia poszczególnych jego elementów.

Jak ubezpieczyć akumulator?

Można to zrobić na dwa sposoby. Po pierwsze – kupując droższe ogniwa. Ich termin gwarancji sięga nawet trzech lat. Po drugie – niektórzy producenci dają możliwość skorzystania z pakietu Assistance, np. w dwa lata po jego zakupie. W ramach tego ubezpieczenia, Klient może liczyć na darmowe doładowanie akumulatora i rozruch silnika, w każdym punkcie kraju.

Podsumowanie

Jeśli zastanawiacie się, jaki akumulator do auta osobowego (i nie tylko) wybrać, to z góry podkreślamy, że ryzyko zawsze istnieje. Niektóre ogniwa, są w stanie wytrzymać nawet 5 – 7 lat. Inne z kolei, tracą swoje właściwości już po 3 – 4 latach. Przy doborze odpowiedniego rozwiązania, trzeba sugerować się własną oceną, wiedzą, doświadczeniem i opiniami innych.

A co zrobisz, jeśli w Twoim samochodzie zawiedzie akumulator? Zgłoś się do nas. Pomożemy Ci w awaryjnym odpaleniu pojazdu.

Share