Kiedy jest najlepszy moment na sprzedaż samochodu? Jak uzyskać najlepszą cenę?

| kategoria: porady

Kiedy sprzedać auto?

Statystycznie, optymalny moment na sprzedaż samochodu następuje około piątego roku eksploatacji. Wynika to głównie ze zwiększającego się ryzyka awarii oraz zauważalnego wzrostu kosztów poszczególnych napraw. Najmniej opłacalnym rozwiązaniem jest sprzedaż pojazdu w ciągu pierwszych dwóch lat od zakupu. Po pierwszych dwunastu miesiącach samochód może stracić na wartości około 25%, a po dwudziestu czterech kolejne 20%. W następnych latach całkowita utrata wartości jest już nieco mniejsza i zwykle wynosi około 10% rocznie. Teoretycznie właściciel pojazdu straci przy sprzedaży najmniej, decydując się na eksploatację samochodu przez więcej niż pięć lat. Wynikający z niedużej utraty wartości zysk jest jednak wówczas niwelowany, przede wszystkim ze względu na konieczność wymiany zużytych części oraz przeprowadzanie coraz większych napraw corocznych. Błędem jest więc zarówno zbyt wczesna, jak i zbyt późna sprzedaż samochodu. W pierwszym przypadku utrata wartości okazuje się zbyt wysoka, a w drugim problemem są zbyt wysokie koszty utrzymania.

Marka i model

Wiele istotnych czynników ma wpływ zarówno na cenę używanego samochodu, jak i dynamiczną utratę jego wartości. Elementem podstawowym jest koszt początkowy pojazdu oraz jego model. Im wyższy segment samochodu oraz jego cena w momencie zakupu, tym szybciej auto ulega dewaluacji. Tańsze, popularniejsze wozy miejskie i kompaktowe tracą na wartości znacznie wolniej. Nie bez znaczenia pozostaje także marka wozu. Z gwarancją jakości oraz brakiem awaryjności utożsamiane są przede wszystkim niemieckie i japońskie firmy, w związku z czym to ich wozy osiągają wyższe wartości na rynku wtórnym. Istotne znaczenie mają również zmiany, które przewidują producenci w ramach swojej oferty. Na spadek cen starszych modeli rzutują:

  • zmiany techniczne
  • face-lifting
  • nowe modele rynku
  • promocje

xaDecydując się na sprzedaż używanego samochodu, należy dostosować się do tych czynników. Warto również określić, w której fazie życia aktualnie znajduje się pojazd. Niezależnie od modelu, okres wycofywania z rynku jest najmniej korzystnym momentem do sprzedaży.

Stan techniczny

Z uwagi na rosnące ceny oleju napędowego, silniki wysokoprężne straciły na popularności w porównaniu z benzynowymi jednostkami. W ostateczności największe znaczenie mają osobiste preferencje nabywcy, jednak na wartości szybciej tracą pojazdy z silnikami o dużych pojemnościach. Instalacja gazowa również nie jest zaletą, ponieważ dla wielu potencjalnych kupców stanowi ona dodatkowe obciążenie przy okazji serwisowania. Nie bez znaczenia pozostaje funkcjonalność nadwozia. Obecnie najmniej na wartości tracą samochody wyposażone w najbardziej funkcjonalne typy nadwozia, czyli pięciodrzwiowe hatchbacki oraz pojazdy typu kombi. Istotny wpływ na utratę wartości wpływ pojazdu ma wypadkowość. Auta powypadkowe sprzedawane są zazwyczaj za cenę niższą, niż samochody bez wypadku. Na korzyść lub niekorzyść sprzedawcy może ponadto wpłynąć liczba właścicieli. Większość pojazdów od pierwszego posiadacza znajduje nabywców bez większych problemów. Pozostaje jeszcze liczba przejechanych kilometrów. Samochody używane o ponadstandardowym przebiegu przeważnie są zwykle mniej warte. Im mniejszy wiek w momencie sprzedaży, wyższy segment oraz większy silnik, tym zasadniczo większa powinna być liczba przejechanych kilometrów

Wyposażenie dodatkowe

Oferując doskonale wyposażony pojazd, sprzedawca musi uwzględnić w kosztach wartość wszystkich dodatków. Nabywcy najchętniej decydują się na dopłacanie do w pełni działającego, przydatnego wyposażenia. W samochodach używanych, do najbardziej pożądanych elementów o koniecznej sprawności należą:

  • poduszki powietrzne
  • ABS
  • ESP
  • klimatyzacja
  • wspomaganie kierownicy
  • instalacja gazowa

Potencjalnych klientów może natomiast zniechęcić konieczność dopłacania za różne funkcjonalne, ale mniej niezbędne elementy wyposażenia. Należą do nich na przykład:

  • elektrycznie regulowane lusterka i szyby
  • radiomagnetofon
  • haki holownicze
  • alufelgi
  • wyższej jakości tapicerka, np. skórzana

Zasadniczo im mniejsza okazuje się wartość dodatkowego wyposażenia, tym starsze jest auto. W pewnym wieku wariant ten nie ma już większego wpływu na cenę pojazdu. W starszych autach prawdopodobieństwo psucia się elementów wyposażenia dodatkowego jest dość wysokie, co może narazić potencjalnego nabywcę na większe wydatki.

Kiedy nie warto sprzedawać samochodu?

O ile w przypadku kilkuletnich pojazdów o stosunkowo dużej wartości sprzedaż nie jest trudna, starsze samochody okazują się bardziej kłopotliwe. Ich wartość nierzadko ledwo przekracza cenę złomu, przez co po sprzedaży często trafiają na nielegalne złomowiska lub służą do celów nielegalnych. Jeżeli kolejny właściciel nie zajmie się przerejestrowaniem pojazdu, sprzedawca może mieć kłopoty np. w przypadku zaistnienia wypadku. Warto odpowiednio się zabezpieczyć, dopełniając niezbędnych formalności i postępując zgodnie z prawem. Jeżeli samochód nie przedstawia sobą dużej wartości i nie opłaca się go naprawiać, najlepszym rozwiązaniem jest przekazanie go licencjonowanej Stancji Demontażu Pojazdów, czyli legalnemu złomowisku. W przypadku wystąpienia awarii uniemożliwiającej transport, profesjonalna firma zajmująca się pomocą drogową jest w stanie zaoferować usługi holownicze. W żadnym wypadku nie należy decydować się na samodzielny demontaż. Uznawany jest za nielegalny, a tym samym grozi niemałymi karami pieniężnymi oraz ryzykiem pozbawienia wolności.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *